vrijdag 25 januari 2013

Chemo


 Chemo

Ik voel me zo kwetsbaar, zo klein,zo naakt maar vooral zo eenzaam.
 
Er is verdriet,  zo ontzettend veel verdriet.
Verdriet dat sluimerend elke dag aanwezig is
Niet echt te omschrijven of uit te leggen is.


Maar wat men ook niet snel ziet , want dat wil ik niet.
Ik wil niet ziek zijn, Ik wil niet zwak zijn
Ik wil het echt domweg gewoon niet.

Ik ben ziek, ik ben misselijk.
Ik heb het koud , koud tot in het diepste van mijn hart.

Nog 4x, nog 3x, over de helft,
 
nog 2x , 1x  en de laatste ook daar weet ik de datum al van.

De naald gaat in een nog niet kapotte ader
Alleen het zien  ervan geeft  mij al pijn.
Steeds minder ruimte om het infuus goed te krijgen
Weer een litteken  lichamelijk en emotioneel erbij.
Maar ook weer een stapje dichterbij de overwinning.

Ik zie het gif wat ik vrijwillig in mijn
 
aderen laat spuiten.
Het loopt langzaam door het plastic slangetje mijn lichaam in.
Het voelt als ijswater.
 Het doordringt mijn totale zijn met een vreselijke kou.

Huilen, verdriet, wat ben ik tussen
 
alle mensen vreselijk alleen.
Tuurlijk veel familie  staat  voor me klaar.
Vele vrienden leven met mij mee.
Geven steun , liefde, troost , adviezen , praktische hulp.
Proberen mij te begrijpen , proberen mij te helpen
Maar nog voel ik mij alleen
Zo ontzettend alleen.

Schaamte, omdat ik kaal ben,
 
omdat ik kanker heb, omdat ik bang ben.
 

Omdat ik mezelf niet meer herken in de spiegel.
Mezelf niet meer graag zie in de spiegel, mijn vertrouwde eigen ik kwijt ben.
Ongewild, zomaar verloren door iets wat toesloeg als een huurmoordenaar.
Zo intens bang dat ik het niet ga redden .
Dat ik dit alles voor niks doe en vecht tegen iets wat al vast staat.

Bang omdat ik niet normaal meer kan functioneren.
Het wel uit alle macht probeer , maar omdat het gewoon domweg niet gaat.
Schaamte, voor de vermoeidheid.
Te moe om de dag te beginnen. Te moe om mezelf recht op te houden.
Een intense moeheid die maakt dat ik me intens uitgeput voel.
Bang voor het braken , voor het rennen naar de wc.
Dat ik mijn onschuldig slapende kids wakker zal maken.
Met mijn nachtelijk gespook en mijn ellende.
Bang voor mijn tranen , omdat ik weet ze mogen er zijn
Maar soms weet ik niet eens waarom
Dan kan ik niet zeggen waarom ik huil en daar niet mee stoppen kan.
Ik wil niet huilen , ik wil geen  tranen.

Ik sluit me af, alleen nog ik,
 
mijn kale kop, mijn pijn  en mijn verdriet.

Huilen doe ik alleen.
 
Chemo verwerk ik alleen.
Machteloosheid, ontreddering, eenzaamheid.
Taxotere ,Adriamycine,Clycofosfamide,
Prachtige woorden voor een niets ontziend  en alles slopend gif.

Gif wat mijn leven sloopt, me ziek maakt , me moe maakt
Maar wat me hopelijk ook beter maakt en misschien ook sterker maakt.
Maar eerst afbreekt , sloopt ... als een losgeslagen sloopkogel
Op zoek naar die ene mogelijk achtergebleven kankercel.
Die mij wellicht ooit ook te grazen nemen zal.


Ik, alleen ik en mijn nooit stilstaande gedachten.
De vele woorden, vragen , twijfels die maar blijven knagen in mijn hoofd.

Ik leef alleen in mijn kleine wereld,
een wereld waarin ik mij verdwaald en verloren voel.
Maar ook een wereld waarin alleen ik uit kan komen.
Die alleen ik groter kan maken.

Huilen huilen huilen...
zijn mijn tranen dan nooit op?
 
Stomme Chemo !
Stomme Kanker!
Stomme Kale kop!

Lidewijde Blaauw

17 opmerkingen:

  1. Lieve lieve dochter,
    wat een verdriet, wat een eenzaamheid, wat een wanhoop, wat een onzekerheid lees ik in je woorden. En voor de vierde keer voel ik me zó machteloos. Net zoals anderen doe ik alles wat ik kan om je te ondersteunen, te helpen, te troosten, op te beuren, te luisteren, te bemoedigen. Maar het is een druppel op een gloeiende plaat, want, zoals je zelf zegt, jij en alléén jij en jij alléén moet dit ondergaan, doorstaan, verduren en, daar geloof ik vast en zeker in, OVERWINNEN.Je hebt gelijk, het is een gemene, smerige, stiekume ziekte, maar jij bent zóveel meer dan je ziekte: je bent een gewelige persoon en vooral een geweldig lieve dochter waar ik zó enorm trots op ben.
    JE GAAT HET WINNEN, IK WEET HET ZEKER!!!
    Figuurlijk neem ik je in mijn armen en koester je, Pa.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve papa,
      Ik voel me ook intens verdrietig en machteloos.
      Maar ook enorm gesteund door iedereen . Het was of is ook zeker niet mijn bedoeling om met name u meer verdriet te geven door mijn schrijven.
      Al weet ik wel dat dat onbewust toch gebeurd.
      Maar Uw woorden steunen mij en doen mij erg goed. Trots op U en ik hou heeeel veel van U.
      Dokkume Kus Lidewijde

      Verwijderen
  2. och lieverd, wat een prachtig intens verdrietig verhaal, wilde als zovelen dat ik iets van je over kon nemen maar helaas.... je moet dit alleen doorstaan, alleen jij kunt voelen wat je voelt, wij kunnen er alleen zijn, de schouder, de zakdoek , de troost, het luisterend oor.
    Nog even en je bent van de kuren af en dan.... hopen dat het alleen maar vooruit gaat en dit een test was die je moest doorstaan.
    Meer kan ik er helaas niet van maken, maar wil altijd je luisterend oor of je schouder zijn.
    Dikke kus

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Lidewijde,

    Met verdriet zit ik jouw verhaal te lezen. Maar mijn verdriet is de jouwe niet!!! Ik wil je verdriet begrijpen, maar denk dat ik daar lang niet bij kan, want wat ik begrijp is misschien nog maar een kwart van jouw verdriet! (en misschien nog wel minder) Lieve Lidewijde, nog even en dan geen kuren meer.....ik vertrouw op jou, jij bent een sterkte en heel dappere vrouw. Je kan het!!! dikke knuffel Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieverd, inmiddels weet ik dat wat'buitenstaanders' voelen, niet te vergelijken is met wat jij voelt. Met bewondering lees ik jouw verhaal. Ondanks dat je alles alleen moet doen, ben je dat niet. je hebt en geweldige man, geweldige kinderen, geweldige vader, geweldige zus. Als ik zie wat ze voor je doen en hoeveel jij daar aan kan steunen. Weet dat je dus niet alleen bent. Huilen is goed, zo raak je je frustratie kwijt. Toekomst heb je ook al weer op je agenda, hoe gaaf is dat dat je daar al aan kan denken! Hou de zon in je gezicht, dan blijft de schaduw achter je! Keep your head ups. Denk aan je een hoop snel weer je te zien. Xx Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. lieve zus



    jouw woorden raken mij tot in het diepst van mijn hart.de tranen rollen me over de wangen omdat ik het verschrikkelijk vin dat jij je zo voelt.
    wat zou ik je graag beschermen tegen dat klotegif en tegen die kloteziekte.machteloosheid is wat wij allemaal voelen en wat zou ik graag willen dat er iets was waardoor ik jou beter kon laten zijn en voelen.
    als ik in de toekomst kijk zie ik jou weer samen met mij op de markt staan, in de zon met onze leuke vrolijke producten. we kijken naar allerlei verschillende soorten mensen die langs onze kraam lopen en af en toe zeer aparte kledingcombinaties aan hebben of vreemde opmerlingen plaatsen waar wij later weer hard om kunnen lachen. jij hebt zoals gewoinlijk je haar weer leuk en springerig zitten en dat van mij dat zit weer in een dun staartje omdat ik er niet veel anders mee kan.
    savonds zitren we dan weer op onze eigen bank uit te puffen van een gezellige maar ook zeer goeie dag en kijken alweer uit naar de volgende markt. en we kijken ook uit naar volgend weekend want dan gaan we met ons allen gezellig een dag uit waarbij rudi en jacco zich prima vermaken met de boys. dat wordt dan ook weer een dag om op te schrijven en in de pot te doen.

    wat ik hiermee wil zeggen: ik heb er 100% vertrouwen in dat jij dit allemaal gaat overwinnen en jij je eigen ik weer helemaal terug vindt.
    de weg is nu nog zwaar en de laatste loodjes zullen enorm zwaar zijn, maar weet dat je het gaat redden en dat je het niet voor niets allemaal doet en moet doorstaan.
    ik hou je vast,ik stuur je warme energie,ik stuur je goeie hoop voor de toekomst en ik stuur je al mijn liefde.
    ik hou van jou

    dikke kus en jnuffel van mij
    xxxxxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve zus
      Wat je zegt helpt mij ook hoor. alles wat iedereen reageert doet me goed. en dan nog voel ik mij alleen.
      Maar daar kan jij ook niks aan veranderen.
      Moest lachen om je beschrijving van jouw en mijn haar :-)
      Dat gaat ook zeker weer gebeuren !
      Dank je wel voor je lieve woorden.
      Hou van jou. xxxx Je zus

      Verwijderen
  6. lieve zus



    jouw woorden raken mij tot in het diepst van mijn hart.de tranen rollen me over de wangen omdat ik het verschrikkelijk vin dat jij je zo voelt.
    wat zou ik je graag beschermen tegen dat klotegif en tegen die kloteziekte.machteloosheid is wat wij allemaal voelen en wat zou ik graag willen dat er iets was waardoor ik jou beter kon laten zijn en voelen.
    als ik in de toekomst kijk zie ik jou weer samen met mij op de markt staan, in de zon met onze leuke vrolijke producten. we kijken naar allerlei verschillende soorten mensen die langs onze kraam lopen en af en toe zeer aparte kledingcombinaties aan hebben of vreemde opmerlingen plaatsen waar wij later weer hard om kunnen lachen. jij hebt zoals gewoinlijk je haar weer leuk en springerig zitten en dat van mij dat zit weer in een dun staartje omdat ik er niet veel anders mee kan.
    savonds zitren we dan weer op onze eigen bank uit te puffen van een gezellige maar ook zeer goeie dag en kijken alweer uit naar de volgende markt. en we kijken ook uit naar volgend weekend want dan gaan we met ons allen gezellig een dag uit waarbij rudi en jacco zich prima vermaken met de boys. dat wordt dan ook weer een dag om op te schrijven en in de pot te doen.

    wat ik hiermee wil zeggen: ik heb er 100% vertrouwen in dat jij dit allemaal gaat overwinnen en jij je eigen ik weer helemaal terug vindt.
    de weg is nu nog zwaar en de laatste loodjes zullen enorm zwaar zijn, maar weet dat je het gaat redden en dat je het niet voor niets allemaal doet en moet doorstaan.
    ik hou je vast,ik stuur je warme energie,ik stuur je goeie hoop voor de toekomst en ik stuur je al mijn liefde.
    ik hou van jou

    dikke kus en jnuffel van mij
    xxxxxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve Lidewijde.
    Ook deze blog raakt me weer enorm. krijg er een brok in mijn keel van. Ik voel je verdriet, machteloosheid. Luisteren, meeleven en je proberen wat moed in te praten is het enigste wat ik kan doen. Ook weet je dat je op me kunt rekenen als er wat is. wel gaan mijn gedachten ook vaak naar Jacco Jetemy en Gilliam. Uiteraard ook naar je zus em broer en vooral je vader. allemaal hebben jullie deze ellende al eens eerder mee gemaakt. vooral als vader lijkt het me zeer heftig. Lieverd je bent bijna aan het einde van die chemo. Nog een maal...en dan opkrabbelen. Snel zal het niet faan maar uiteindelijk zul je er weer helemaal zijn. Heb je je mooie haren weer en zie je de wereld weer lachend tegemoed. Genietend van man en kinderen. je bent sterk. dat weet je. En verdriet mag je hebben...het is niet niks. Het wil niet zeggen dat je dan niet sterk bent... kopop meid. Einde is in zicht. hele dikke knuffel en xxxxxx. liefs Wilda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heb je dat weer 'verschrikkelijk mooi' opgeschreven.
    Diep respect voor jou!
    X Natasha.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve allemaal ,
    Degene die een reactie geven en degene die niet reageren maar wel lezen .
    Weet dat ik me zeker wel gesteund voel door jullie allemaal.En jullie respect is mijn kracht.
    Fikke knuf terug voor jullie allemaal.
    Liefs Lidewijde

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve Lidewijde, dat hyves 'vriendschap' brengt hebben we met meer mogen ondervinden. Daarom raakt dit mij diep in mijn hart want een vriendin die zich zo voelt wil ik niet..

    Maar ondanks alle steun en liefde snap ik je eenzame strijd want hoe alles is en voelt kan bijna niemand weten..

    Ben blij om te lezen dat je je gesteund voelt en hoop dat dat soms een klein stukje angst, onzekerheid, verdriet, boosheid en eenzaamheid bij je weghaalt... alle beetjes helpen...

    Heel veel liefs dikke kus

    Annelies

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve Lidewijde,
    Wat ben ik blij dat je op deze manier de woorden voelt en uitspreekt. Dit hoort erbij en ik weet hoe moeilijk jij t vind om dit hardop te zeggen. Juist daarom ben ik blij dat je schrijft.

    En ja t klopt jij moet t alleen doen ook al heb je 100 mensen om je heen. Wij kunnen alleen langs de zijlijn juichen,troosten en bemoedigen. Maar ik weet dat jij zeker de eind streep haalt,en verder!

    Dikke knuffel xx esther

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lieve Lidewijde,

    Zoveel wat ik je wil zeggen en voor het eerst geen woorden kunnen vinden. Het doet me pijn en maakt me verdrietig dat je je zo voelt. Hoeveel iedereen ook op welke manier dan voor je klaar staat, jou helpt of aan jou denkt, jij moet het ondergaan, jij moet vechten en jij moet het voelen... Maar ik ben zo ongelofelijk trots op je, hoe je dit doet, hoe je vecht en hoe je er mee omgaat. Je bent er bijna, al zal het steeds zwaarder worden en voelt het misschien niet als bijna. Maar blijf kijken naar de toekomst en aftellen mag nu echt. En straks, wanneer jij er weer klaar voor bent, gaan we gezellig een weekendje weg want we hebben nog heel iets moois en bijzonders te vieren!
    Kus en knuffel van ons allemaal, liefs Susan

    BeantwoordenVerwijderen
  13. lieve lidewijde,

    wat zou ik graag het gevoel van eenzaamheid bij je wegnemen. ik krijg een brok in mijn keel van jou blog...wat beschrijf je dit....tja hoe zeg je dat mooi klinkt zo gek maar je begrijpt wel wat ik bedoel. ik stuur je heel veel kracht en energie en hopelijk helpt je dit een beetje! liefs bren

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Slik..Snik..Mens wat heb jij een berekracht en wat heb ik een respect voor hoe je het allemaal doet! Maar o wat doet het een pijn en wat voel je je eenzaam. Groot houden voor de mensen om je heen en zéker voor je kids, maar ondertussen valt er zo vreselijk veel te verwerken en incasseren voor jou! Je bent een supervrouw met zoveel wilskracht en positiviteit, daar kan menigeen een voorbeeld aan nemen!
    Liefs van je buurtbuuf

    BeantwoordenVerwijderen